De geschiedenis van de MS Prinses Beatrix

SMZ 21 d.m.s PRINSES BEATRIX 1939-1968 veerboot PGVN
Gebouwd 1939, Kon. Mij. "De Schelde", Vlissingen (210)
4.353 BRT 2.188 NRT 2.994 DWT
115,82 (109,60) x 14,38 x 7,57 x 4,400
297 passagiers in de nachtdienst, 1.800 passagiers in de dagdienst, 23 kn.


12.500 EPK, 2 x 10 cyl, 2 tew, 580 x 840, Sulzer, de werf.
12-1937 besteld, 7-5-1938 kiel gelegd, 25-3-1939 te water gelaten, 24-6-1939 proefvaart, 6-1939 opgeleverd als PRINSES BEATRIX aan Stoomvaart Mij. "Zeeland", 3-7-1939 1e reis van Vlissingen naar Harwich.
7-5-1938 kiel gelegd, 25-3-1939 te water gelaten, 24-6-1939 proefvaart, 3-7-1939 opgeleverd als PRINSES BEATRIX aan N.V. Stoomvaart Maatschappij "Zeeland", Hoek van Holland, 7-1939 in dienst op de route Vlissingen-Harwich.
2-9-1939 opgelegd te Vlissingen.
10-5-1940 vertrokken naar Downs, 15-5-1940 te Londen, 17-5-1940 overgedragen aan Ministry of War Transport U.K., 1940 verbouwd bij Harland & Wolff Ltd., Belfast tot troepentransportschip, 14-1-1941 herdoopt H.M.S. PRINSES BEATRIX.


13-4-1946 gearriveerd te Vlissingen en terug bij N.V. Stoomvaart Maatschappij Zeeland, terug verbouwd tot passagiersschip bij Kon. Mij. "De Schelde", herdoopt PRINSES BEATRIX, 1.423 passagiers in de dagdienst, 297 passagiers in de nachtdienst.
3-7-1946 in charter Batavier Lijn voor de dienst Rotterdam-Harwich, 30-9-1946 uit charter, 29-5-1948 proefvaart, 31-5-1948 in dienst Hoek van Holland-Harwich.
9-1968 opgelegd te Schiedam.
19-12-1968 gearriveerd te Antwerpen achter een sleepboot om gesloopt te worden bij Jos De Smedt te Antwerpen.


van: http://zeevaart.web-log.nl/zeevaart/zeeland_nv_stoomvaart_mij_stena_line_bv/index.html